Víte, jaké potraviny vám dodají sílu a pomohou ke zdravému a svěžímu vzhledu?

26.05.2015 14:17

Zdravé stravování je základem zdravého těla i duše. Jestliže se snažíte jíst pestré potraviny a dodávat tak tělu potřebné vitamíny, minerály a stopové prvky, jistě vás zajímá, které produkty, ovoce a zelenina jsou na našem trhu těmi nejlepšími. Vyjmenujeme si zde ty, které by na vašem stole rozhodně neměly chybět a na které občas zapomínáme, nebo jim nepřikládáme dostatečnou váhu.

Klíčky a bio osivo určené k naklíčení

Čím dál, tím více lidí se zajímá o zdravé klíčky v bio kvalitě. Lze si je jednoduše přichystat k jídlu doma, nebo si je koupit v běžných prodejnách se zdravou výživou i klasických supermarketech. Jde o dietní potravinu, která je velmi výživná a přitom obsahuje minimum kalorií. Z tohoto důvodu je velmi vhodné volit ji, držíte-li dietní jídelníček.

Doma naklíčené osivo se řadí k nejzdravějším potravinám, které můžeme mít. Na rozdíl od zeleniny a ovoce, které je často dlouho skladované a k nám se dostane až po překonání dlouhé cesty, nepřichází o žádné vitamíny. Obsahují mnoho živin, jako jsou bílkoviny, enzymy, množství živin a zmiňovaných vitamínů. Používají se např. klíčky čekanky, čočky, vojtěšky, fenyklu nebo třeba ředkvičky. Je důležité, abyste však sáhli po kvalitních bio osivech, které si můžete koupit buď ve zdravé výživě, nebo prostřednictvím internetových stránek.

Superpotraviny, které vás překvapí svým účinkem

K dalším vyhledávaným a uznávaným potravinám patří ty s názvem superpotraviny. Svůj název si právem zaslouží, pomáhají totiž lidem zápasit proti mnoha neduhům a např. i proti rakovině. Patří mezi ně kari, které pomáhá potlačovat růst rakovinotvorných buněk, mandle s množstvím vlákniny, schopností absorbovat tuky a tak umožnit lepší hubnutí, houby podpoří imunitní systém, růžičková kapusta obsahující mnoho vitamínu A a C pro povzbuzení imunity či krásnou pokožku bez vrásek nebo třeba káva, která snižuje riziko spojené s úmrtím pro onemocnění srdce o neuvěřitelných 25%.

Odkyselení těla prostřednictvím ovocných šťáv

Kvalitní odšťavňovač by neměl chybět v žádné domácnosti. Díky němu můžete svůj jídelníček obohatit o mnoho výtečných a výživných šťáv z ovoce i zeleniny. Dovedou odšťavnit téměř jakýkoli druh, z něhož budete chtít šťávu získat. Jestliže budete pít čerstvě připravené šťávy pravidelně, pomůžete k odkyselení vašeho těla, ale také organismus obohatíte o stopové prvky, vitamíny a minerály.

Šťávy se doporučuje pít na lačno, tehdy mají největší účinek, tedy v ranních a dopoledních hodinách. Také je důležité vychutnat si je, pít je pomalu, aby se nezvedla hladina krevního cukru. Šťávy nechte v ústech hezky promíchat se slinami. U diabetiků platí jak pomalé pití, tak zvláště v případě ovocných šťáv užívání v menších dávkách. Zeleninové, které neobsahují tolik cukru, je možné pít jako u osob bez diabetu. V případě zeleninových šťáv dostanete do těla stejné živiny, jako u ovocných, ale obsahují navíc i důležité a vyhledávané antioxidanty.

Ovoce i zelenina k přípravě šťáv musí být vždy zralá, čerstvá, svěží, rozhodně nepoužívejte ty plody, u nichž se začíná projevovat hniloba nebo plíseň. I kdybyste zkaženou část vykrojili, vězte, že škodlivé látky jsou obsaženy v celém plodu, ale viditelné projevy se objevují zatím jen na části. Proces kažení byl započat, a tak plod nemilosrdně vyhoďte.

Důležité bílkoviny

Do svého jídelníčku nezapomínejte řadit i dostatek libového masa. Velmi zdravé je králičí, krůtí i rybí maso, které se často na našich talířích neobjevuje. Dopřát si můžete i vajíčka, luštěniny, které nahrazují maso u vegetariánů, nebo třeba mák, který je u nás také často opomíjen.

Nezapomínejte, že není důležité, jestli občas zhřešíte a dopřejete si i tučné maso nebo jídlo z fastfoodu. Podstatné je, aby byl zdravý jídelníček prioritou a občasné “hříchy“ jsou povoleny. Vždy se řiďte tím, že si je dobré občas udělat radost a dopřát si i jídlo, které si běžně nedáváme. Zvláště, pokud nám to zvedne náladu a udělá radost. Uděláte dobře své duši a tělo se s malým “nepořádkem“ hravě vyrovná.