Zdravá výživa v moderní době

Webnode

Moderní doba na nás klade vysoké nároky. Každý chce vypadat co nejlépe, přitom zvládat rodinu, práci a vyrovnat se s mnoha stresujícími situacemi. Pokud si chceme udržet štíhlou postavu, pevné zdraví a cítit se dobře, bez úpravy jídelníčku to nepůjde. Základem je výběr potravin, které nejsou plné tuků, cukrů a éček. 

Hlavní zásady zdravé výživy

Hlavní zásadou zdravé výživy je vyváženost, tedy ideální poměr bílkovin, sacharidů a tuků. Náš jídelníček by měl být zároveň bohatý na vitamíny a minerály. Místo živočišných tuků bychom měli dávat přednost rostlinným olejům a margarínům. Zejména omezení tuků je klíčové, protože vysoký příjem tuků může přispět ke vzniku rakoviny tlustého střeva a mnoha dalších civilizačních chorob.

Zdravá výživa je vlastně životní styl, který je potřeba si osvojit. Vše začíná výběrem vhodných potravin. Základ je pečivo. Bílé pečivo je plné tuků a v podstatě není nijak přínosné pro náš organismus. Naopak celozrnné pečivo si při své výrobě zachovává minerály, vitamíny a vlákninu. Navíc jde pouze o zvyk, brzy zjistíte, že celozrnné pečivo je také mnohem chutnější. 

Potraviny vybírejte pečlivě

Zdravý jídelníček se zaměřuje na kvalitní stravu, která je pro náš organismus snadno stravitelná a navíc je obohacena o důležité vitamíny a minerály. Vhodné jsou takzvané superpotraviny, které jsou svým složením a obsahem živin pro naše zdraví skutečným balzámem. Obsahují mnoho vitamínů, minerálních látek, proteinů, enzymy, antioxidanty, vlákninu a zdravé tuky. Tyto potraviny bychom měli zahrnout do našeho každodenního jídelníčku. Patří sem řasa chlorella, sinice spirulina, mladý ječmen, kořen Maca, aloe vera, konopné semínko, luštěniny, vlašské ořechy, ovoce a zelenina.

Místo klasického mléka vyzkoušejte kokosové mléko, které je vynikající a navíc si ho můžete udělat doma sami.

Sladíme zdravě

Málokdo se obejde bez bílého cukru, přesto je třeba připomenout, že jeho přínos pro naše zdraví je nulový, naopak se po něm tloustne. Vyzkoušejte zdravé slazení v podobě přírodních sirupů. Ideální je bezový či javorový sirup. Velmi osvědčená je také stevia, což je vlastně zdravá alternativa cukru. Jde o čistě přírodní produkt. V naší kuchyni by neměl chybět také kvalitní med, ideálně přímo od včelařů. Med je totiž přírodní lék.

Zdravé pečení

Pokud rádi pečete, i zde je možné vyměnit nezdravé suroviny za mnohem přínosnější. Například špaldová mouka je považována za zdravější alternativu šlechtěné pšenice, neboť obsahuje vyšší podíl minerálů a bílkovin. Velmi osvědčený je také kokosový olej, který nejenže krásně voní, ale také působí blahodárně na naše zdraví. Skvělým pomocníkem při pečení se stane kakaové máslo, které je přímo nabité antioxidanty, minerály a vitamíny. Jestliže budete mít chuť mlsat, vyzkoušejte vynikající sušenky z ovesných vloček.

Odšťavňovač je k nezaplacení

Abychom dosáhli ideálního příjmu vitamínů, měli bychom denně sníst pět porcí čerstvého ovoce a zeleniny. Jestliže s tím máte problém, můžete zvolit alternativní řešení v podobě čerstvé zeleninové a ovocné šťávy. Například šťáva z červené řepy je velmi hodnotná pro tvorbu červených krvinek a napomáhá k celkovému posílení organizmu. 

Webnode

Zdravá výživa na konci 20. století

Ve městech se pokračovalo v tradicích české měšťanské kuchyně, která se pozvolna stávala dostupnou i pro méně zámožné vrstvy a šířila se i na venkov. V jídelníčku převládá maso hovězí, vepřové a kuřecí. O zdravé výživě hovořit nelze. Běžná strava je plné tuků a těžkých příloh. Sádlo je jedinným dostupným tukem. V období 1.světové války se objevuje nedostatek potravin a špatná organizace zásobování a obyvatelstvo často hladoví. Vzácná je jakákoliv strava. Úbytek bílkovin a vitamínu ze stravy zanechává na obyvatelstvu těžké následky. Za 2. světové války je skladba potavin značně omezená, ale celkem dobře funguval přídělový systém a tak nenastal hlad mezi obyvatelstavem. 

Situace ve zdravé výživě od roku 1949 až 1989

V těchto čtyřiceti letech se výrazně zlepšilo zásobování potravinami. Výrazně se zvýšila produkce obilovin, především pšenice. Rychle stoupala spotřeba cukru a živočišných tuků, mírně rostla spotřeba i rostlinných tuků. Ve výrobě masa se především zvýšila produkce masa vepřového, k čemuž výrazně přispívali i drobní chovatelé na venkově. Subtropické a tropické plodiny, se dovážely jen v omezeném množství, byl omezen dovoz mořských ryb. Strava byla chudá na vitamín C, vitamín A, vápník, železo (u žen), vlákninu a vodu (hlavně u žen a dětí). Jídelníček se stal dosti jednotvárným a strava málo pestrou. Na jídelníčku tvoří nezastupitelnou část vlastně vypěstované potraviny. Stava je stále velice těžká, přesto nejsou běžné dostupné potraviny obsahující rychlé cukry nebo nezdravé tuky. Obezita je stále spíše výjmečná. U mužů je největším problémem nadměrná konzumace piva.

Zdravá výživa dnes

Se zdravou výživou souvisí zdravý životní styl, který napomáhá k prevenci civilizačních chorob, ale i třeba chřipek a nachlazení v období epidemie. Stačí dodržovat určité návyky jako je například: pitný režim, pobyt na čerstvém vzduchu, otužování, dostatek pohybu i odpočinku, příjem vitamínů atd.

Důležité mimo jiné je jíst pravidelně, jíst pestrou stravu (ovoce, zeleninu, cereálie, obilniny, maso, ryby, drůbež, mléčné výrobky a tuky a oleje), udržovat zdravou tělesnou váhu, mít radost ze života. Rovnice: lépe jíst + více se hýbat = zdravě žít, známá z ČT 1, velmi dobře vystihuje zdravý životní styl. Cukr a sůl používejte s mírou. Cukr (včetně medu a melas) má hodně kalorií a podporuje kazivost zubů. Sůl hraje určitou roli při vzniku vysokého tlaku, zadržuje tekutiny, což zase souvisí s předmenstruačním syndromem, s křečovými žílami, hemoroidy a s tvorbou ledvinových kamenů. Jezte dostatek čerstvě zeleniny a ovoce každý den, dodáte tělu vitamíny, minerály, vlákninu. Správně vyživený organismus je štíhlý, zdravý, plný energie a ve skvělé kondici.

 

Přípravky pro vaše zdraví
Garance nízkých cen. Express dodání. Doručení 2. pracovní den!

Maqui Pure

Nejsilnější přírodní antioxidant! Lékařská poradna zdarma. Recenze.